Jennie-Lie

Att resa med barn

Åh va kul att ni haft så mycket frågor och funderingar. Här har jag försökt svara på de flesta, och mina tankar kring att resa tillsammans med småbarn.

Resan
Resan till Palma från Arlanda tog ungefär tre och en halvtimme. Perfekt avstånd när man reser med barn. Båda resorna gjorde vi på kvällen, dit vid 19 och hem vid 00.
Peppad familj påväg mot Arlanda!

– Underhållning
Vi packade ner deras favoritböcker, ett varsitt gosedjur och hörlurar för att kunna kika på paddan eller telefonen. Se till att ladda ner serier eller filmer som de gillar. Men mest av allt var de intresserade av att kika ut genom fönstret, pilla på alla papper och knappar på stolen framför och prata med de övriga resenärerna.

– Handbagage och barnmat
Vi hade fyra handbagage, ett var till hela familjen. I barnens väskor packade vi ner allt som jag nyss skrev på underhållning. Plus massa gottis som majskrokar och fruktstänger som de fick pilla med. I våra handbagage hade vi lite egna saker, men även flaskor och ersättning inför kvällen. Samt en varsin filt till barnen.

Att ta med snacks in på flygplatsen var inga problem, det får man. Du får även ta med dig ersättning på tetra (ej vatten i termos och pulver), dessa lägger man upp i korgarna under säkerhetskontrollen. Det var inga som helst problem.

Och att ta med egen mat eller snacks på flyget fick vi också göra, tror de kan skilja lite här mellan flygbolag och vilket land du ska till. Men just barnmat och barnsnacks får du ha med dig.

Sitta i knät
Vi hade bokat spädbarnsbiljetter (våra fyller 2 om en månad så det var sista gången vi flög så). Just att ha dem i knät var inte så jobbigt, de pillade på och lekte lite. På utesan var de vaken nästa hela vägen, hemresan somnade de efter en timme ungefär och sov resten. Och då var det bara mysigt.

Men är det så att du är ensam med barn i knät, alltså inte har någon som kan ha barnet ett tag, så beställ inte mat. Vi hade gjort det, men brickorna gick inte alls att fälla ner när du har barn i knät. Och eftersom det var fullt i planet så kunde vi inte sätta barnen själva. Tycker det var dåligt att inte få den informationen innan, och betala massa hundralappar på mat som vi inte kunde äta. Är ni flera i sällskapet så får en äta först, och så får man flytta barnet dit så den andra får äta sen, det var inga problem så var det flera som gjorde. Men vi med ett varsitt barn i knät fick va utan.

Mat till barn och vuxna
På hemresan däremot så var det ett väldigt tomt plan, och vi hade massa plats omkring oss. Så då kom de först ut med barnmaten, som de fick äta på egna platser. Och sen när de ätit upp fick vi vuxna mat. Barnen fick pannkakor med jordgubbssylt och en festis. Vi fick kallskuret kött och pastasallad. Mumsigt för alla och barnen åt massor trots att klockan var mitt i natten.
Nöjda barn med pannkakor och redo för att sova i pyjamasarna.

Raderna bakom varandra

Ni var några som undrade varför det var lite kaos på ditresan när vi satt på raderna bakom varandra. Jo för att båda våra barn var väldigt mammiga just denna dagen. Och Mattis fick panik av att sitta hos Hampus och slutade inte skrika.
Som tur var så hade vi fantastiska medpassagerare runt omkring oss som hjälpte till att lyfta in Mattis till mig (jag satt längst in vid fönstret såklart också), men sen höll de på så några gånger. De kunde som inte riktigt känna sig trygg när de inte såg Hampus heller.

Ett tips är att göra små gåvopåsar till era medpassagerare som sitter närmast och förklara läget på en snäll lapp och lägg i lite godis och en triss. Då blir det svårt att vara sur sen om kaoset skulle bryta ut.

När vi flög hem och vi alla fick sitta bredvid varandra så var de väldigt lugna och snälla (det var ju mitt i natten också så det kanske spelade roll).

Lånevagnar/vagn innanför säkerhetskontrollen
På Arlanda finns det lånevagnar vid specialbagaget där du checkar in din vagn. Den vagnen får du ha ända till gaten. I säkerhetskontrollen så fick man skjutsa igenom vagnen för sig och bära eller låta barnet gå igenom.

På Palma fanns det inte en enda lånevagn, väldigt konstigt med tanke på hur mycket barnfamiljer som åker där. Så de flesta som bara hade vagnar med sig fick bära sina barn ända fram till gaten sen. Tack och lov för selarna kände jag då.

Transfer till hotellet
Vi hade bokat transfer via Ving till hotellet. Och som ni vet så är det omöjligt att få tag i bilbarnstolar. Så de fick helt enkelt sitta i vårat knä. Vi var fastspännda, och barnen som faktiskt sov både dit och hem i bussen, satt i våran famn.

Jag tycker det är sjukt läskigt, kunde inte alls slappna av förrän vi var av bussen. Men tyvärr har man inte så mycket val, inte ens hyrbilarna har bakåtvända stolar många gånger, så därför valde vi ändå bussen.

Liten skrutta i solstolen!

Packning
Att packa är såklart så svårt när man reser med barn, oftast tar man med sig alldeles för mycket. Vi hade med oss två stora resväskor. En till barnen och en till oss. Det enda vi inte hade fått tag på var badskor till barnen, men de överlevde utan problem. Kan såklart vara skönt, speciellt om man ska bada vid stenstränder, men även för halkrisken.

Vagn
Vi tog med oss vår vanliga vagn, Baby jogger city mini GT, packade den endast i plast (ihopfälld så rymms den i en vanlig plastsäck som du får på flyget) och det funkade hur bra som helst. Eftersom vi hade förhoppningen att barnen skulle vilja sova i vagnen och vi som gillar att va ute och promenera så kändes det inte värt att köpa en billig resvagn som kanske inte skulle vara skön för varken barn eller vuxna. Och dessutom kände ju barnen igen vagnen och sov gott där flera timmar både på dagen och kvällen.

Vi köpte vår vagn begagnat till ett bra pris, och därför kändes det inte värt att hyra någon airshell. Men har man en dyr ny vagn så skulle jag rekommendera det.

När kidsen somnat i vagnen så fick vi lite ensamtid och kunde njuta av goda drinkar, efterrätter eller bara en lugn stund tillsammans i sommarkvällen.

Selar
Det var länge sen vi hade nytta av våra selar, barnen vill ju hellre promenera själva nu eller sova i vagnen. Men så glad jag är att vi tog med dem.

När vi landade efter utresan och barnen var trötta och sov i våra knän, så tog vi istället varsitt barn i selarna och de fortsatte att sova gott där medan vi hämtade bagaget, vagnen och packade in allt i bussen. Samma sak på hemresan.
Sen var det också ett stort plus eftersom det inte fanns lånevagnar, att ha två små knoddar (som ändå väger 11 och 15 kg var) på armarna genom den stora flygplatsen hade blivit riktigt tungt. Och att ha dem springades löst hade blivit riktigt svettigt.

Så ja, fortfarande älskar jag våra selar.
Trött familj som kliver av planet på arlanda 03.10.

Mediciner
Åh detta lilla apotek man ska ha med sig när man reser med barn. Vi hade med oss tre (!!) neccesärrer med saker, såklart användes bara en bråkdel. Men det är skönt att ha!

Solskyddskräm
Lotion för barn
Myggmedel
Xylocain salva (bedövande salva vid bett)
Alvedon
Pincett
Väskeersättning

Resmålet Cala bona
Cala Bona ligger 7 mil ifrån Palma. Med bussen tog det 1 timme ungefär att ta sig till och från hotellet. Det var en mysig liten by med hav, resturanger, sevärdheter som grottor, snorkling med mera. Vi var där på försäsongen, alltså var allt inte öppet än. Men de höll på att göras i ordning för fullt och det märks att det är mycket barnfamiljer som brukar vara där, för det gick att ta sig fram överallt med vår dubbelvagn utan problem. Inte så mycket trottoarer eller bilar vid gångvägarna.
Mysgrabbarna vid poolen, Ananasjuice var en hit under veckan.

Cala Millor
Ungefär en 20 minuters promenad från Cala Bona ligger Cala Millor som är ännu större. Här finns det bra utbud av restauranger och butiker. Nästan hela promenaden är längs havet, och när det inte är hav så är det ett klassiskt turiststråk så du har alltid något att kika på.

All inclusive
För första gången i våra liv åkte vi med all inclusive, och såhär i efterhand var det ett fantastiskt smart beslut av oss som åkte själv med barnen. Vi slapp leta restauranger med barnstolar, betala dyr mat för barnen som ibland knappt ville smaka på maten, och vi kunde istället för att stressa runt hungriga leka lite extra i lekparken eller hänga i poolen.

Hade vi varit ett helt sällskap som åkt, där det funnits fler vuxna som kunnat hjälpa till så kanske det skulle varit helt ok att inte välja all inclusive. Men nu på två vuxna och två småbarn så blev det perfekt för att även vi skulle hinna ta det lite lugnt.
Kidsen levde på pommes och jordgubbar under veckan, haha!

Väder
Vi åkte den 21 april – 28 april. Hela veckan var det fint väder utom en dag då det regnade. Det var perfekt väder för barnen, varmt men inte hett. De kunde bada och leka utan att man var allt för rädd att de skulle bränna sig vilket var skönt.

Är ni ens lite sugna på att åka själv med barn så gör det, jag ångrar det inte en sekund och gör gärna om det snart igen.

Tack världens goaste små troll för en fantastisk resa tillsammans, ser framemot många fler med er.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!